dinsdag 15 september 2009

Dinsdag 15 Sept. mail

Lieve allemaal,

Vanmorgen vlak voordat we weggingen de laatste post van mam en pap gehad van 11 september (zodat jullie een beetje weten wanneer de post aankomt). De CD is heel aangekomen Kev, echt heel erg bedankt voor het maken. Helaas mogen we niet naar 'gewone' muziek luisteren en wil mijn collega die regel echt niet breken. En aangezien we ook niet met koptelefoon ofzo mogen luisteren (omdat het je scheidt van je collega wat niet de bedoeling is), kon ik dus niet naar de cd luisteren. Mijn districtleider is er echt heel erg blij mee en hij gaat in januari geloof ik naar huis en hij kan niet wachten tot hij m mag luisteren.

Het zendingswerk gaat best lekker al is het weer hard werken om mensen te vinden. We hebben zondag 5 uur deurengeklopt (ze hebben hier vaak geen bel dus dat is echt kloppen) en een paar goede mensen gevonden met wie we een vervolgafspraak hadden. Ja, kwamen we daar dus gister, niemand! Niemand is gister de afspraken nagekomen. Een paar mensen belden netjes af omdat ze niet konden, maar we hebben nog niet met iedereen een nieuwe afspraak.
We hebben Sukminder onderwezen. Hij is een vriend van Tarlok, onze laatste dopeling. Ik sprak hem aan op straat en gaf hem een folder, bleek hij 5 minuten later bij Tarlok te zijn en hebben we hem kunnen onderwijzen. Dankzij de vertaling van Tarlok, want Sukminder spreekt ongeveer 5 woorden engels en we hebben niet altijd een idee hoeveel hij begrijpt. Hij werkt in een indiaas restaurant, maar daar eten vooral mensen uit India, dus we hebben echt geen idee hoeveel hij verstaat en begrijpt. Maar hij was echt mega enthousiast en wilde naar de kerk komen. De tweede keer dat we hem onderwezen was in het restaurant waar hij werkt (geen goede plek om te onderwijzen) en we hebben hem uitgenodigd om gedoopt te worden en hij zei ja. Serieus, het was echt een minuut stil en sister Costagliola en ik keken hem aan van: huh, meen je wat je zegt? Begrijp je wat we zeggen?We lieten Tarlok vertalen en stelden de vraag dus nog een keer. Ja, hij wil gedoopt worden. Weer bleef het even stil en toen stond sister Costagliola op en riep enthousiast: Gimme 5! Waarna ze een high five deden :P
Maar hij is een goede. We hadden jeugdwerkpresentatie afgelopen zondag en hij was echt heel enthousiast en vond het mega leuk. Waar ik niet bij stilstond is dat jeugdwerkpresentaties hartstikke goed zijn voor zendingswerk omdat de basisprincipes van het evangelie op de meest simpele manier worden onderwezen! :)
Daarnaast hebben we Scott. We spraken hem aan op straat en hij was heel enthousiast dat hij de zendelingen weer had gevonden, want op de een of andere manier was hij aan een folder van onze kerk gekomen, maar het adres van de kerk stond niet in de folder en hij wilde graag naar de kerk komen. Hij is niet zo heel erg trouw nog met het nakomen van afspraken, maar hij vind het wel fijn dat we langskomen. Helaas was hij zondag ziek en kon hij niet meekomen naar de kerk. Hij wil graag gedoopt worden en we hebben hem verteld dat dat absoluut kan :)1 klein probleempje maar, hij gaat volgende week 3 weken op vakantie naar Frankrijk... grrr. En omdat hij nog een extra zondagje in de kerk moet zijn gaan we hem vanmiddag uitnodigen om op Halloween (31 oktober) gedoopt te worden. Dat is wel jammer, want dat is tijdens het volgende transfer.
Herinneren jullie Irene nog? De vrouw die we op straat aanspraken en die in het gebied van de elders woont? Zij zou op de 12e gedoopt worden, afgelopen weekend, maar zij zit een beetje in de gevangenis omdat ze gelogen heeft over haar paspoort. Ze wordt waarschijnlijk het land uitgezet en moet terug naar Nigeria. De kerk in Nigeria is hartstikke bekend en ik hoop van harte dat zij, als zij inderdaad het land uit wordt gezet, daar de kerk opnieuw mag vinden en gedoopt zal worden.
Verder is het nu hard werken om nieuwe mensen te vinden, onderwijzen en uitnodigen om gedoopt te worden. We hebben een vrouw onderwezen die aan de ene kant heel oprecht is en heel oprecht luistert naar onze boodschap maar aan de andere kant wilde ze deze week niet naar de kerk komen. Ik heb het gevoel dat we langs moeten blijven gaan, maar mijn collega is van de slag: komen ze niet naar de kerk? laten vallen die hap.Dus dat is soms wel heel erg moeilijk om daar achteraan te blijven gaan.De Bromley's, bij wie we wonen, zijn nu voor 2 weken op vakantie, ergens in zuid Frankrijk en het is best stom zonder hen te wonen. Ieder geluidje dat we nu horen, ook omdat ze vertelden dat hun zoon af en toe langs kan komen, staan onze haren recht overeind.
Ja, het voetbalseizoen is weer begonnen. Engeland - Kroatie 5-1. Dat is ook een voordeel van bij leden wonen :)En broeder Bromley kwam heel gezellig even vertellen dat Nederland had gewonnen van Schotland. Volgend jaar is natuurlijk het WK, en met zoveel voetbalfans wil ik wel een beetje op de hoogte blijven wie er allemaal gaan spelen, wanneer de belangrijke wedstrijden zijn (wanneer mensen dus de deur niet opendoen of tegen je schreeuwen, zoals met engeland - Kroatie).Pap, welke bekende Nederlandse voetballers spelen in Engeland (de bekende clubs, niet de mietjesclubs).
Owjah, alle medicijnen hier zijn echt zwak! Aspirine is niet sterker verkrijgbaar dan 300mg. Ik heb nu een potje met aspirine en codeine 400mg! Ibuprofen is niet zwaarder verkrijgbaar dan... 200 mg! Ik gebruik zelf 400/500 mg. En ook st Janskruid doet weinig omdat het in hele lage dosis is. Mochten jullie nog bezig zijn met een pakketje voor mij, bij de Tuinen zou ik graag een grote pot St Janskruid willen hebben (doe er de hele winter mee dus dat scheelt).We hebben overigens een nieuwe bisschop, ik weet niet helemaal zeker of ik dat pap ook had geschreven, onze bisschop is een paar weken geleden veranderd. Nu is het bisschop Jones, hij is een amerikaan, erg jong! (27 of 28 ofzo)
Ik was het boekje aan het lezen met die vragen erin en kwam op een hele leuke vraag:Als je je geloof met een spel zou vergelijken, welk spel zou dat dan zijn?Ik heb daar 3 dagen overna zitten denken en ik heb besloten dat als ik mijn geloof met een spel moet vergelijken dat ik Ganzenborden neem.Lekker oerhollands, maar het is ook hoe ons leven er vaak uit ziet. Soms komen we in een put terecht en moeten we wachten tot iemand ons eruit haalt. Soms bewandelen we vreemde paden en moeten we 3 stappen terug doen (bekering) en soms zit het mee en vliegen we 3 stappen vooruit. En uiteindelijk is ons doel om bij God terug te keren met onze gezinnen.
Verder is deze stad echt vol met beesten. Zaterdagavond liep er een vos midden door de stad! We dachten dat het een hond was maar het was een mooie vos. Verder zondagavond zagen we een gigantische rat oversteken. Zelfs de kat die er achteraan rende schrok zich een rotje toen die zag hoe groot de rat was. Verder stond ik gisterochtend oog in oog met een eekhoorntje die me bespioneerde of ik ver genoeg weg was om uit het vijvertje in de tuin (van de Bromley's) te drinken.Verder hebben we praktisch om de dag een gigagrote spin in huis. Geen kruisspinnetjes maar van die enorme enge grote zwarte spinnen. Ik weet wel dat ze niet giftig zijn, maar eng zijn ze wel!!!Ik hou hartstikke veel van jullie. Misschien mag ik een beetje schrijven op Zone Conferentie, anders volgende week pas.
Heel veel liefs,Tosca

Geen opmerkingen:

Een reactie posten